Ενας χρόνος μετά το μακελειό στο Παρίσι

365 ημέρες έχουν περάσει από εκείνη τη μαύρη νύχτα που κυλίστηκε στο αίμα η Ευρώπη. Και, δυστυχώς, ο χρόνος δεν θεραπεύει τα πάντα…

Protagon  /  Ενας χρόνος μετά το μακελειό στο Παρίσι  /  Σπύρος Σεραφείμ
Η 13η Νοεμβρίου 2015 θα μείνει για πάντα στο μυαλό μας ως η στιγμή που οι τζιχαντιστές ξέρασαν μίσος επάνω στη Γαλλία. Το κυριότερο όμως είναι ότι μετέδωσαν αυτό το μίσος σε ολόκληρο τον πλανήτη. Εχουν περάσει 365 ημέρες από τότε…

Πριν από έναν χρόνο, ο πρώτος νεκρός, ο Πορτογάλος Μανουέλ Ντίας, ένας 63χρονος οδηγός λεωφορείου που είχε μεταφέρει οπαδούς, κειτόταν στο έδαφος έξω από την έδρα της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου της Γαλλίας, το Σταντ ντε Φρανς, μόλις τρεις καμικάζι ανατίναξαν τις ζώνες γεμάτες εκρηκτικά που φορούσαν.

Ηταν απόγευμα της 13ης Νοεμβρίου 2015, όταν σημειώθηκε μια σειρά από βίαιες επιθέσεις στο 10ο και 11ο διαμέρισμα του Παρισιού και στο προάστιο του Σεν-Ντενί.

Από τις 21:16 (τοπική ώρα) και για τις επόμενες τρεις περίπου ώρες αναφέρθηκαν τουλάχιστον τρεις ξεχωριστές εκρήξεις και έξι μαζικοί πυροβολισμοί, συμπεριλαμβανομένων εκρήξεων στο Σταντ ντε Φρανς, αλλά και στο Ιλ-ντε-Φρανς. Η επίθεση με τα περισσότερα θύματα έγινε στο Θέατρο Μπατακλάν, όπου οι ένοπλοι κράτησαν ομήρους τους θεατές μιας συναυλίας και έδωσαν μάχη με την Αστυνομία μέχρι τη 1 τα ξημερώματα της 14ης Νοεμβρίου. Κατά τη διάρκεια των επιθέσεων σκοτώθηκαν 8 ένοπλοι.

Ο τραγικός απολογισμός έγραψε, με αίμα που δεν καθαρίζεται ποτέ, ότι εκείνη τη βραδιά, συνολικά, σκοτώθηκαν 129 άνθρωποι – από τους οποίους 90, περίπου, στο Μπατακλάν. Επιπρόσθετα, περισσότεροι από 200 άνθρωποι τραυματίστηκαν από τις επιθέσεις, από τους οποίους οι 80 σε σοβαρή κατάσταση. Την ευθύνη για τη σφαγή ανέλαβε το Ισλαμικό Κράτος…

Ηταν η βραδιά που η Ευρώπη έζησε τη δική της 11η Σεπτεμβρίου. Με σαφώς μικρότερο αριθμό απωλειών, αλλά με την ίδια μαζικότητα, με αγριότητα που εκτελωνίστηκε, έπειτα από τόσα χρόνια μετά, μέσα από τη λαβωμένη καρδιά του Ground Zero της Νέας Υόρκης και έφτασε να μιλά Γαλλικά.

Γιατί αιματοκυλίστηκε η Πόλη του Φωτός, για ποιον λόγο θερίστηκαν τόσες αθώες ψυχές;

Οι απαντήσεις, οι οποίες είναι πολλές και έχουν ειπωθεί πολλάκις, συνοψίζονται σε μια λέξη: «αντίποινα». Οφθαλμόν αντί οφθαλμού ανέφερε η διάταξη του Μωσαϊκού Νόμου που γράφει η Παλαιά Διαθήκη, από ανθρώπους, όμως, που δεν έχουν τον Θεό τους, αλλά θρηνούν με τις διατάξεις της δικής τους θρησκείας τον χαμό των δικών τους ανθρώπων από βόλια του Δυτικού πολιτισμού. Παράνοια.

Ο ριζοσπάστης ισλαμιστής χτύπησε, για παράδειγμα, στην οδό Βολτέρ, στο ανατολικό Παρίσι, σε έναν από τους πιο διάσημους συναυλιακούς χώρους της γαλλικής πρωτεύουσας, επειδή οι άπιστοι Δυτικοί έχουν κάνει τους δικούς του να υποφέρουν. Αφαίρεσε ζωές στο Μπατακλάν επειδή εκεί γίνονται συχνά εκδηλώσεις και συνέδρια εβραϊκών οργανώσεων και επειδή -όπως σημείωσε το Ισλαμικό Κράτος στην ανακοίνωση ανάληψης ευθύνης για τις επιθέσεις- «εκεί συγκεντρώθηκαν εκατοντάδες ειδωλολάτρες, σε μια γιορτή ανωμαλίας».

Είπαμε, παράνοια. Δεν είναι δυνατόν να αναζητηθεί μια λογική απάντηση σε όλα όσα έγιναν ως λογική εξήγηση για την τζιχαντιστική τρέλα.

Εναν χρόνο μετά τις επιθέσεις της 13ης Νοεμβρίου 2015, η αίθουσα συναυλιών του Μπατακλάν, το Θέατρο που εγκαινιάστηκε το 1865, θα ζήσει ξανά και θα θυμηθεί με μουσική τους 90 νεκρούς της. Ο χώρος ανακατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου και άνοιξε ξανά με συναυλία του Στινγκ.

Ο πρώην αρχηγός των Police, ο 65χρονος βρετανός τραγουδιστής, είχε δώσει συναυλία εκεί, με το συγκρότημά του, στις 23 Απριλίου 1979. Ο συμβολισμός είναι έντονος, όπως και οι μνήμες οι οποίες, όμως, δεν μπορούν να γυρίσουν πίσω τον χρόνο που έφυγε και να επαναφέρουν στη ζωή τις ψυχές που χάθηκαν.

Βασικά, αυτό που δεν μπορεί να επιστρέψει, είναι το αίσθημα ασφάλειας – αυτό, δηλαδή, που στόχευαν εκείνοι που τη 13η Νοεμβρίου 2015 σκόρπισαν τον θάνατο. Ναι, έναν χρόνο μετά, η Γαλλία δεν είναι, πλέον, υπό πανεθνική κατάσταση έκτακτης ανάγκης, τα σύνορά της είναι ανοιχτά, δεν είναι σε ισχύ το λευκό σχέδιο διαχείρισης αυξημένου αριθμού θυμάτων και το κόκκινο σχέδιο αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών. Στο Παρίσι δεν ισχύει σήμερα απαγόρευση κυκλοφορίας, όπως είχε συμβεί και πριν από 70 χρόνια. Η πόλη, όμως, έχει τον νου της, κοιμάται με το ένα μάτι ανοιχτό, στρατιώτες αναπτύσσονται στους δρόμους για να βοηθήσουν την Αστυνομία στη διατήρηση της τάξης, ενώ όλοι μαζί συνεχίζουν να μετρούν ακόμα τις πληγές τους. Οι συγγενείς των θυμάτων και των τραυματιών ζητούν ακόμα απαντήσεις. Τις οποίες, πιθανώς, δεν θα πάρουν ποτέ.

Ποτέ, επίσης, δεν πρόκειται να ξεπλυθεί με τίποτα η μνήμη, αλλά ούτε και ο παραλογισμός που ξεπηδά μέσα από παρόμοιες πράξεις. Κανένα μυαλό δεν μπορεί να συλλάβει το πώς ένας άνθρωπος, που δεν έχεις δει ποτέ στη ζωή σου, σε μισεί τόσο πολύ που θέλει να σε σκοτώσει. Ετσι, έναν χρόνο έπειτα από εκείνη τη βραδιά που το αίμα έπνιξε το αίσθημα ασφάλειας, το βασικό συναίσθημα που είναι διάσπαρτο όχι μόνο στη Γαλλία και στο Βέλγιο -που έζησαν οι τζιχαντιστές, ως παιδιά της διπλανής πόρτας- αλλά και σε ολόκληρο τον πλανήτη, σε κάθε γωνιά της Γης που μπορεί να δράσει το Ισλαμικό Κράτος, είναι ένα: ο φόβος – ο οποίος κυκλοφορεί ανάμεσά μας. Δεν φορά στολή αλλά πολιτικά, μπορεί να είναι γύρω μας και να είναι ντυμένος με ρούχα που φοράμε κι εμείς, αλλά από μέσα να είναι ζωσμένος με εκρηκτικά. Ο φόβος, στην πιο αρχέγονη μορφή του, άλλαξε τις ζωές μας.

Η επίθεση αυτή έδωσε το έναυσμα για σκληρότερα μέτρα αστυνόμευσης, παγκόσμια, αλλά την ίδια στιγμή πήρε μέτρα απέναντι και σε οτιδήποτε μπορεί να γεννήσει το ρήμα «φοβάμαι». Βλέπε «ξενοφοβία», φράχτες ψηλούς από συρματόπλεγμα που στήθηκαν στην Ευρώπη για να κόψουν τα κύματα προσφύγων, επειδή «ανάμεσα στα γυναικόπαιδα μπορεί να ελλοχεύουν τζιχαντιστές». Αυτός ο φόβος γεννοβόλησε ατέρμονες συζητήσεις για το τι πρέπει να γίνει, ποια πρέπει να είναι η στάση της Ευρώπης απέναντι σε αυτή τη νέα κατάσταση, την ίδια στιγμή που άνθρωποι επάνω σε πλαστικές λέμβους θαλασσοπνίγονται κοντές στις ακτές του ευρωπαϊκού πολιτισμού που ανάθρεψε τον Διαφωτισμό και τον Ανθρωπισμό.

Ο φόβος που ξεπήδησε εκείνη τη βραδιά από τη Γαλλία είναι, πλέον, ενήλικας και μπορεί να μεταδώσει δύναμη για δημοσκοπική άνοδο σε κόμματα όπως της Λεπέν ή της Χρυσής Αυγής, να θεριέψει ακροδεξιές τάσεις στη Γηραιά Ηπειρο, να εξαπλώσει τη ρητορική του μίσους σε χώρες που αφήνουν γουρουνοκεφαλές στα σύνορά τους για εκφοβισμό. Γιατί; Επειδή αυτές οι τραγωδίες, όπως της Γαλλίας, πάντα θα κυοφορούν νέους ρατσιστές, αντίστοιχα νέους τζιχαντιστές ριζοσπάστες, σε έναν ατέρμονο κύκλο αίματος που τρέφεται από το «όλοι εναντίον όλων». Ετσι, τα παιδιά αυτού του κόσμου μεγαλώνουν με μίσος και δυσπιστία, στήνουν χοτ σποτ μόνο για Ελληνες, για Ούγγρους, Αυστριακούς κ.λπ., οδηγούν μια χώρα στο Brexit, βγάζουν πλανητάρχη τον Τραμπ.

Οχι, εκείνη η βραδιά στη Γαλλία δεν ήταν μια «απλή» τρομοκρατική ενέργεια για να ισοσταθμίσει όσα έχουν περάσει οι συμπατριώτες των στρατιωτών του μίσους που ανήκουν στο ISIS. Εκείνη η νύχτα, που «ξέπλυνε στο αίμα απίστους», κατόρθωσε να θεριέψει την παγκόσμια ρητορική τού μίσους, να θυμώσει ράτσες και φυλές, να τοποθετήσει δάχτυλα επάνω σε σκανδάλες όπλων.

365 ημέρες έχουν περάσει από εκείνη τη μαύρη νύχτα που κυλίστηκε στο αίμα η Ευρώπη. Και, δυστυχώς, ο χρόνος δεν θεραπεύει τα πάντα…

Advertisements

About σχολιαστης

Σχολιάζω...
This entry was posted in Διεθνή. Bookmark the permalink.

10 Responses to Ενας χρόνος μετά το μακελειό στο Παρίσι

  1. Ο/Η physicist λέει:

    Το ξαναβάζω εδώ που ταιριάζει: μου φαίνεται ασυγχώρητη παράλειψη στην κάλυψη των γεγονότων (από του περισσότερους χρονικογράφους, δημοσιογράφους και σχολιαστές) ότι δεν αναφέρεται ο ρόλος της Σόνιας, ενός απλού ανθρώπου που έκανε το καθήκον του πληρώνοντας βαρύ τίμημα εφ’ όρου ζωής.

    Η «Σόνια» είναι η γυναίκα που μ’ ένα τηλεφώνημά της οδήγησε στη σύλληψη του Abdelhamid Abaaoud

    Η αλγερινής καταγωγής θαρραλέα γυναίκα έδινε στο σπίτι της καταφύγιο σε νέες κοπέλες όπως στη Hasna, για να ξεφύγουν από την πορνεία, τα ναρκωτικά και την εκμετάλλευση. Όταν στις 15 Νοεμβρίου 2015 η Hasna της ζήτησε απεγνωσμένη να την οδηγήσει σε μια συνάντηση με κάποιον άγνωστο στον αυτοκινητόδρομο Α86, βόρεια του Παρισιού, η Σόνια της έκανε τη χάρη για να διαπιστώσει έντρομη ότι ο άγνωστος ήταν ο καταζητούμενος Αμπντελχαμίντ Αμπααούντ.

    Ένα χρόνο μετά, η Σόνια ζει υπό αυστηρή αστυνομική προστασία, χωρίς δουλειά, χωρίς φίλους, μακριά από ό,τι είχε στήσει στη ζωή της μέχρι πέρυσι. Πρόσφατα δημοσιεύτηκε το βιβλίο της με τίτλο Témoin (Μάρτυρας αλλά με την έννοια witness, όχι με την έννοια martyr) που εξιστορεί τα γεγονότα από την μεριά της.

    Μου αρέσει!

  2. Ο/Η δεξιος λέει:

    Δεν γνωρίζω ποιές είναι οι κοινωνικές αντιλήψεις για όσους δίνουν πληροφορίες στην αστυνομία στη Γαλλία.Στην Ελλάδα πάντως πολύς κόσμος τους θεωρεί «καρφιά».
    Για το γενικότερο ισλαμικό πρόβλημα η μόνη λύση είναι η αναχαίτιση της μετανάστευσης.Όλα τα υπόλοιπα είναι κοροιδία.

    Μου αρέσει!

  3. Ο/Η physicist λέει:

    Δεξιέ, σε ό,τι αφορά την Σόνια, η τύχη της να ζήσει το υπόλοιπο της ζωής της σε Πρόγραμμα Προστασίας Μαρτύρων θα ήταν η ίδια ανεξέρτητα από τη μία ή την άλλη στάση της κοινής γνώμης απέναντί της. Δεν έχει σημασία εδώ η κοινή γνώμη, αρκεί ένας καλά οργανωμένος θύλακας αποφασισμένων δολοφόνων για να σε καταδικάσει. Βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα εντελώς τυχαία, ως αποτέλεσμα της πρόθεσής της να κάνει κάτι καλό (δηλ. να προσφέρει καταφύγιο σε μιαν ανυπεράσπιστη κοπέλα) και μετά έκανε απλώς το χρέος της χωρίς ταμτάμ και τραλαλά.

    Κατ’ εμένα, το βασικό ζήτημα δεν είναι αν η κοινωνία μας θα την πει χαφιέ ή όχι. Είναι ότι η γελοιωδέστατη, επιφανειακή δημοσιογραφία και η φτηνή κουλτούρα της σόου-μπίζνες ανακηρύσσει σε ήρωες κάτι πανηλίθιους που κάνουν βαρύγδουπες δηλώσεις σε τηλεοπτικά σόου, διαφημίζει διάφορες ξεκουτιασμένες που υπόσχονται πεολειχίες (αντί να παραδίδει τους εμπνευστές τους στη δημόσια καταφρόνια) και άλλα παρόμοια. Την ίδια στιγμή δεν κάνει ούτε μία αναφορά σε ανθρώπους που έδειξαν την παρρησία της Σόνιας ενώ γνώριζαν ήδη πως εκ των πραγμάτων η ηρωική τους πράξη δεν πρόκειται ποτέ να τους πιστωθεί προσωπικά.

    Μου αρέσει!

  4. Ο/Η δεξιος λέει:

    Eάν έκανε μεγάλη προβολή στη Σόνια θα ήταν υποχρεωμένος να εξηγήσει τους λόγους του κινδύνου και άρα να καταγγείλει την ισλαμική τρομοκρατία και αυτό δεν το θέλει.

    Μου αρέσει!

  5. Ο/Η physicist λέει:

    Ακριβώς!

    Μου αρέσει!

  6. Ο/Η physicist λέει:

    Η Elham Manea, Καθηγήτρια των Πολιτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης, ανήκει επίσης σε εκείνους που έχουν φόβο από την εξάπλωση του Ισλάμ και αγωνίζεται εναντίον της εξάπλωσης του Ισλαμισμου, εναντίον της Σαρίας και των ειδικών δικαιωμάτων για Μουσουλμάνους στις δυτικές χώρες. Γράφει, σ’ ένα άρθρο της που δημοσιεύτηκε σχεδόν δύο ολόκληρα χρόνια πριν το Μπατακλάν (πλήρης σύνδεσμος παρακάτω):

    […] It would be easy to insist that ISIS does not represent the correct teachings of Islam. It would be very easy to do that. And yes, I do believe that Islam is what we, humans, make of it. Any religion could be a message of love or a sword for hatred by the people believing in it.

    But the fact remains that the actions of ISIS have been ideologically mainstreamed long time ago: in mosques that curse ‘Christians-the Crusaders’, ‘Jews’ and ‘unbelievers’ in every Friday sermons. By religious figures, who greet us every day through TV programs, preaching a message of hatred and intolerance against the ‘other’, regardless of whom this ‘other’ is. In schools that teach us that the penalty for converting from Islam is death; that Christians and Jews are ‘protected people’, who should pay a tax to be left alone or they could face war. The fate of members of ‘other religions’ is left untold, but we can read it between the lines. In these classes we were never taught that a citizen has the right to choose his or her religion, or that a citizen is equal before the law regardless of religion or beliefs.

    ISIS is the product of our religious discourse – a mainstream discourse.

    It is a product of a political process. It started with the rise of political Islam’s ideology, propagated since 1973 by Gulf monarchies’ oil money and the Iranian revolution in 1979. […]

    Εδώ το πλήρες άρθρο από το μπλογκ της.

    Μου αρέσει!

  7. Ο/Η Αλικη λέει:

    Φυσικέ, πολυ εύστοχο το αρθρο που λινκαρισες. Το είχα διαβάσει πριν απο μήνες.
    Εξ οικείων τα βέλη!

    Μου αρέσει!

  8. Ο/Η physicist λέει:

    Αλίκη, σ’ ένα βίντεο που είδα με την κ. Manea, μου έκαναν άριστη εντύπωση η συγκρότησή της και η καθαρή της σκέψη. Επιπλέον δίδαγμα και τροφή για σκέψη για λογαριασμό μου: η υπενθύμισή της ότι το να είναι κοσμική και ανθρωπίστρια (secular and a humanist) δεν ισοδυναμεί με το να είναι άθεη ή αγνωστικίστρια. Το κρατάω αυτό για υπενθύμιση στον εαυτό μου … καμια φορά ο πολύς Ντώκινς δεν κάνει καλό. 😉

    Μου αρέσει!

  9. Ο/Η physicist λέει:

    Εφόδους σε 200 διαμερίσματα-γιάφκες της ισλαμιστικής οργάνωσης «Η Πραγματική Θρησκεία» σε ολόκληρη τη χώρα πραγματοποιούν από σήμερα τα ξημερώματα οι διωκτικές αρχές της ΟΔΓ.

    Μου αρέσει!

  10. Ο/Η physicist λέει:

    Τον άλλον λέει τον μπαγλαρώσανε επειδή πήρε μίζες 2 εκ. Ευρώ, ο λούζερ. Τώρα, λαδωνότανε ή ήρθε η ώρα να φύγει απ’ τη μέση ή και τα δύο, θα σε γελάσω. Μια φορά, το να μαζεύουνε Υπουργό Οικονομικών επειδή λαδώθηκε δεν ακούγεται κι άσχημα. 🙂

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s